Víťazný projekt kategórie Telekomunikácie a IT #nePINdej! prekvapil nielen rekordným zásahom

04. 03. 2024

Takmer štvrť milióna Čechov si vypočulo výzvu nePINdej! z rovnomennej osvetovej kampane v oblasti kybernetickej bezpečnosti a overilo si v unikátnom a hravom teste na www.kybertest.cz, či dokážu odolať návnadám podvodníkov a hackerov. Úspešná kampaň s originálnym názvom mala v médiách a na sieťach rekordný zásah 48 miliónov ľudí.

Kyberpodvodov pribúda, hackeri sú stále vynaliezavejší. Česká banková asociácia preto vyzvala na spoluprácu na spoločnom vzdelávacom projekte spoločnosti, ktorých klienti sú častým terčom útokov na sieťach. To dalo predpoklad pre vznik rozsiahlej a účinnej kampane. Aby ČBA v spolupráci so Svengali Communications čo najviac pritiahla pozornosť verejnosti, stavila na kombináciu originálneho názvu a učenia formou hry. Headline nePINdej! púta záujem, vtipný dvojzmysel funguje ako CTA a je zároveň silne spätý s témou. Stredobodom kampane bola nová webová aplikácia www.kybertest.cz, ktorá hravo ale zároveň reálne simuluje najčastejšie typy kyberpodvodov. Aplikácia bola navyše na mieru prispôsobená rôznym generáciám, od tínedžerov až po seniorov.

 

 

Aká bola stratégia a ciele projektu?

Cieľom projektu bolo prinútiť čo najviac ľudí, aby si vyskúšali nový kybertest, zoznámili sa tak s najčastejšími typmi kyberpodvodov a naučili sa ich rozoznať a čeliť im. Kybertest bol novo a netradične poňatý formou hry a prispôsobený na mieru rôznym vekovým skupinám. Každý, kto sa rozhodol test skúsiť, získal do hry 100-tisíc virtuálnych eúr, ktoré mal za úlohu ochrániť pred hackermi. Táto simulácia reálnej hrozby straty vlastných peňazí vyvolala veľký záujem o test. Na rovnakom princípe bola pripravená aj webová aplikácia www.kyberhra.cz, ktorá je určená výhradne žiakom a študentom základných (2. stupeň) a stredných škôl.

 

A aká bola úroveň inovácie?

Pretože do projektu boli zapojené banky, orgány štátnej správy a veľké firmy, zasiahli rekordných 48 miliónov. ľudí. Vďaka simulácii reálnych hrozieb formou hry ukázali 250 tisícom ľudí, aké metódy podvodníci používajú, ako ich rozpoznať a ako im nenaletieť. Vytvorili tak špecifický obsah pre rôzne vekové kategórie a nezabudli ani na „offline“ seniorov, ktorí často bývajú terčom podvodov po telefóne. Zvolený komunikačný mix (media, SOME, spolupráca s influencerom Mikýrom, spoty v ČT, sms, prestieranie v reštauráciách, kampaň v MHD, kinoreklama, letáky, plagáty ČD, reklama na bankomatoch, komunikácia so ZŠ a SŠ ai.) viedol k silnému zásahu cieľových skupín, to všetko s nízkym rozpočtom, pretože partneri poskytli prostriedky aj protiplnenie. Náklady kampane tak boli pod 1 milión. EUR.

 

Kto bol cieľovou skupinou a aký mala kampaň zásah?

Cieľovou skupinou bola široká verejnosť od 12 rokov až po starobných dôchodcov. Celkový dosah kampane bol 47 774 799 ľudí.

 

A aký bol kreatívny proces z hľadiska grafiky a obsahu?

Hľadali silný názov, ktorý by bol zároveň „call to action“ (CTA). Zvíťazilo heslo nePINdaj! Forma dvojzmyslu je výzvou a zároveň vystihuje aj hlavný smer boja proti podvodom ⎯ ochranu údajov, zosobnenú PINom. Claim vyvolal záujem médií aj verejnosti. Zaujal napríklad aj na obrazovkách bankomatov.
Vizuály rozvíjali claim – nedať PIN. A bol doplnený o dôvetky: (Ani za milión, Ani za zlaté prasa, Ani za kráľovskú korunu) – tie sa potom striedavo využívali na jednotlivých nosičoch. Grafika nemala claim prebiť, napriek tomu mala upútať. Preto žiarivú ružovú farbu doplnila farba čierna a béžová. Pri videách bol premenený hlas obete a hackera (ukážka tu). Ústami oklamaného rozprávali, aké jednoduché je pripraviť niekoho o identitu či peniaze. Všetko viedli na www.kybertest.cz ⎯ edukatívnom prvku kampane.

 

Aký bol na projekt rozpočet a aká bola miera efektivity? Akými nástrojmi výsledky merali?

  • Budget 38 284 EUR (vr. výroby testu, web, grafika, videá, reklamy)
  • Celkový dosah: 47 774 799 ľudí (Monitora). Za oslovenie 1 človeka vydali cca 2 haliere.
  • Edukácia pritom môže pomôcť zachrániť prostriedky v radoch až mil EUR.
  • 790 výstupov, dosah 41 614 996 ľudí, GRP 462,3
  • TV: 5 unikátnych výstupov, dosah 1 755 050, GRP 19,5
  • on-line: 406 výstupov, dosah 36 003 636, GRP 400
  • print: 376 výstupov, dosah 3 856 310, GRP 42,85
  • partnerstvo:
  • ČT: 25 spotov, GRP 29, dosah 1 493 651
  • SeznamZprávy.cz: 10 článkov, dosah 17 024 920, GRP 189,17
  • Deník: 11 + 426 reg. článkov, dosah 6 438 923, GRP 71,54
  • Cinestar: 13 kín, 82 spotov, dosah 205 071
  • FB, TW, IG, LI, TikTok ⎯ dosah: 1 734 281, prehr. videí 460 758

 

A aké bolo hodnotenie kampane verejnosťou?

Kampaň získala široký ohlas u verejnosti, médií ale aj partnerov, ktorí sa na nej podieľali po odbornej stránke alebo ju spolufinancovali: Policie ČR, NÚKIB, itego, Cisco, Thein Security, ČEZ, Česká pošta, MasterCard, České dráhy, O2, Česká televize, SeznamZprávy, Deník, Cinestar.