Tlačová konferencia Virtuálna realita bola prelomom v predoperačnej príprave transplantácií i ďalších operácií. Uspela tak v kategórii PR event

22. 03. 2024

Tlačová konferencia pri príležitosti 100 modelov, ktoré pomohli pri najzložitejších operáciách u detí i dospelých prebehla priamo vo virtuálnej realite, kedy sa novinári mohli pozrieť prostredníctvom špeciálnych okuliarov "chirurgovi pod ruky". K dispozícii mali pacientsky príbeh, foto aj videomateriály a reálny pohyblivý 3D model orgánu aj ukážky 3D tlače využívanej pri príprave lekárov pred operáciou. Práca Inštitútu klinickej a experimentálnej medicíny zvíťazila v kategórii PR event súťaže Zlatý středník 2023, navyše obsadila prvé miesto aj v kategórii Zdravotná starostlivosť a farmácia.

 

 

Novembrová akcia (utorok 29. 11. 2022 o 9.00, Kongresová sála IKEM) predstavila plánovanie najzložitejších transplantácií a operácií pečene vo virtuálnej realite aj cez praktické ukážky. Každý akreditovaný novinár mal svoj headset prepojený s hlavným headsetom, kde videl, ako prebieha príprava operatéra vo virtuálnom prostredí. Chirurg komentoval ako s modelom orgánu vo virtuálnej realite pracuje, aby si mohli médiá predstaviť, na čo sa v príprave operácie zamerať a v čom presne môže virtuálna realita lekárom pomôcť. Predstavená bola aj aktuálna kazuistika operácie nádoru pečene u dieťaťa, sprevádzaná videom z predsália i zo sály samotnej operácie, kde boli využité aj prostriedky rozšírenej reality, pri ktorých sa virtuálny model premieta priamo na telo pacienta aj do operačných rán. Novinári dostali obrazové materiály vrátane záberov z virtuálnych okuliarov.

 

Aká bola stratégia a ciele projektu?

Cieľom tlačovej konferencie bolo predstaviť verejnosti program využitia virtuálnej a augmentovanej reality v predoperačnej príprave aj pri samotnom výkone predovšetkým pri operáciách a transplantácii pečene a poďakovaní partnerom (Kapka náděje a Shell) za obstaranie softvéru, ktorý umožní rozšírenie tohto programu pre pacientov v akútnom stave a urýchlenie prípravy virtuálneho modelu. Cieľom bolo tiež informovať čo najširšie publikum (vrátane odbornej verejnosti) prostredníctvom odborných i tradičných masmédií a sociálnych sietí o novom programe, ktorý ponúka liečbu pre pacientov z celej Českej republiky.

 

V čom bol projekt jedinečný a novátorský?

Pre novinárov bola podľa ich slov veľmi prínosná praktická ukážka celého programu. Išlo o unikátne zapojenie sady viac ako 20 headsetov naraz, aby sa počas tlačovej konferencie mohli „pozrieť“ chirurgovi pod ruky, vidieť, ako si môže zobraziť napríklad konkrétne cievne štruktúry v pečeni na 3D modeli. Práve táto praktická ukážka spolu s poskytnutím obrazového materiálu aj konkrétnej kazuistiky im umožnila sa o problematike informovať oveľa
zrozumiteľnejšie a obšírnejšie. Novinári sa mohli pozrieť na priebeh aj ukážky 3D tlače, priamo na mieste si ich natočiť, aj "ohmatať".

 

Aká bola cieľová skupina a jej zásah?

Cieľovou skupinou bolo čo najširšie dospelé publikum, a to ako z dôvodu informovania sa o možnosti využitia technológie pri operáciách, tak aj z dôvodu poďakovania partnerom, a teda ich zviditeľnením, a tiež informovaním verejnosti i odborníkov o možnostiach programu operácie pečene. Tento cieľ bol splnený, výstupy z tlačovej konferencie sa objavili naprieč mediálnym priestorom.

 

A aký bol kreatívny proces z hľadiska grafiky a obsahu?

Plánovanie tlačovej konferencie prebiehalo už so zámerom priviesť na ňu čo najširšie spektrum ľudí z radov novinárskej obce, od odborných zdravotníckych a IT periodík po veľké aj bulvárne médiá.
Odbor PR v spolupráci s vývojárom virtuálnej reality v IKEM hľadal spôsob, ako prakticky ukázať, ako celý program funguje. Ten s niekoľkodňovým predstihom začal programovať a pripravovať headsety (keďže prepojenie toľkých virtuálnych okuliarov naraz nie je bežné), zamestnanci odboru PR potom deň pred tlačovou konferenciou fungovanie preverili. Zároveň spolu s lekármi a IT odborníkmi pripravili tlačové podklady vrátane video a fotomateriálov, virtuálnych modelov, tlačovej správy a pod.

 

A aký bol budget a miera efektivity?

Celková organizácia celej tlačovej konferencie bola riešená v rámci interných zdrojov bez externých nákladov. Výsledkom boli zhruba dve stovky mediálnych výstupov (ak počítame napríklad aj jednotlivé regionálne mutácie), len Newton Mediasearch zaznamenal 125 výstupov, Monitora 56. Téma sa dostala do hlavnej relácie Českej televízie aj TV Nova, objavila sa v MF Dnes, Ľudových novinách aj Blesku, naprieč regionálnymi mutáciami Denníka, na voľnočasových serveroch aj v špecializovaných periodikách ako je Medical Tribune alebo Chip aj na sociálne siete IKEM, ako aj partnerov. V súvislosti s témou sa objavili aj zmienky o spolupráci s Kapkou naděje a nadáciou spoločnosti Shell.

 

A čo k projektu dodať?

Odbor PR sa snaží dlhodobo poskytovať novinárom nadštandardné "služby", bežnou súčasťou press kitov sú tak foto a videomateriály, k dispozícii sú pacientske príbehy, televízie majú možnosť stand upov v atraktívnych a bežne neprístupných priestoroch. Tlačová konferencia o virtuálnej realite v predoperačnej príprave bola ale výnimočná v ešte praktickejšom sprostredkovaní skúsenosti. Odbor PR tiež dlhodobo hľadá inovatívne cesty, ako témy z lekárskeho prostredia priblížiť laickej i odbornej verejnosti.