Ceny Zlatého středníka si odnáša Česká televízia či L'Oréal, agentúrou roka je opäť Svengali. PR Klub oznámil premenovanie na Asociáciu strategickej komunikácie a vzťahov s verejnosťou.

12. 09. 2024

Ceny najväčšej odborovej súťaže Zlatý středník, ktorá už 22 rokov oceňuje najlepšie komunikačné projekty a firemné médiá, poznajú svojich víťazov. Odborné poroty zložené z radov odborníkov na komunikáciu i novinárov udelili ocenenie celkovo v 34 kategóriách. Trofej Grand Prix pre najlepšiu agentúru si odniesol už druhýkrát v rade tím Svengali Communications. Ocenenie Projekt roka získala Česká televízia za kampaň Máme Smysl pro tumor. Novinkou galavečera bola piata cena Grand Prix Meranie efektivity, ktorú získali La Roche-Posay – L'Oréal Group v spolupráci s Good Game za projekt Effaclar Speed Run. Titul Osobnosť PR prevzal Radek Vítek z agentúry MSL Czech Republic, Talentom roka sa stal Milan Říský zo Študijnej a vedeckej knižnice Plzeňského kraja. Slávnostný galavečer, ktorý sa každoročne organizuje pod taktovkou PR Klubu, sa konal v pražskom Empire Hall v Slovanskom dome vo štvrtok 12. septembra 2024. PR Klub tu zároveň oficiálne oznámil zmenu svojho názvu na Asociáciu strategickej komunikácie a vzťahov s verejnosťou a bude po novom používať skratku ASCOPA.

 

Kompletné výsledky nájdete tu.

 

Kto zvíťazil v jednotlivých kategóriách?

Najvyššie ocenenie v tohtoročnej najpopulárnejšej kategórii Sociálna zodpovednosť, udržateľnosť a ESG získala Česká televízia za projekt „Máme Smysl pro tumor“. V kategórii Integrovaná kampaň si hlavnú cenu odniesli Kaufland Česká republika a Fleishman-Hillard za kampaň „Fofrtaška 2.0“. V kategóriách Kreatívna idea a PR event vyhrali Plzeňský Prazdroj a Svengali Communications s projektom „Kytky pro chmel“. 

Víťazstvo v kategórii Interná komunikácia a employee engagement si vybojovala Komerčná banka s mobilnou aplikáciou KaBka. 2Score obsadili prvú priečku v kategórii Audio a video prezentácia za „Gól z přáteláku, který obletěl celý futbalový svět“. Najúspešnejšieho Launcha, relauncha alebo rebrandingu sa podarilo dosiahnuť projektu „Big Shock! Hunger Games kampaň “ od Big Shock a Story TLRS. Prvá cena za najlepšie Využitie sociálnych sietí a influencer marketing bola udelená la Roche-Posay – L'Oréal Group a Good Game za kampaň „Effaclar Speed Run“.

V kategórii Podcast zvíťazila séria Pod svícnem od rovnomennej iniciatívy v spolupráci s Communication Lab. Prvenstvo v kategóriách Štruktúra, obsah a storytelling a Nízky rozpočet a efektivita obsadil interný projekt „DPD jste vy“ od DPD Czech Republic a Realness. V kategórii Krízová komunikácia, komunikácia zmeny a public affairs porotu najviac zaujal projekt „Knihobot odhalil padělky sci-fi kníh v hodnotě půl milionu korun“ od Knihobota.

V kategórii hodnotiacej Webové stránky zabodovala „Virtuální Farma CleverFarm“ od CleverFarm. Kategóriu Mobilné aplikácie a inovácie ovládli O2 Slovakia s projektom „PF 2024: Veštenie s Majou “. Medzi Elektronickými časopismi a blogmi uspel Index prosperity a finančného zdravia od Českej sporiteľne a Digital First Marketing Group.

Najlepším Interným tlačeným časopisom a novinami sa stal „VOCOTIDE Boomerangu: Magáč, čo svět neviděl“ od Boomerang Communication. Ocenenie za najlepší Externý tlačený časopis a noviny získal „Magazín Sport in Art“ od agentúry Raul. Najlepší Newsletter vytvorilo Ambiente s názvom „Newslettery z Ambiente“. Výročnú správu najlepšie spracovala Škoda Auto v spolupráci s Etnetera Motion. Najlepšou Brožúrou, ročenkou alebo katalógom je publikácia Company profile firmy Žaluzie Neva. 

Kompletné výsledky vrátane víťazov v ODBOROVÝCH kategóriách nájdete tu.

 

Všetkých päť ocenení Grand Prix odovzdaných

Súčasťou galavečera súťaže Zlatý středník je každý rok tiež odovzdanie ocenenia Grand Prix tým najlepším v odbore, a to v kategóriách Osobnosť PR, Talent, Projekt roka, Najlepšia agentúra a po novom aj Meranie efektivity.

Ocenenie Osobnosť PR získal v tomto roku Radek Vítek, ktorý sa oblasti public relations venuje už 32 rokov s mimoriadnou aktivitou a nasadením. V súčasnosti pôsobí ako Head of Brand Reputation v agentúre MSL Czech Republic, ktorú počas niekoľkých rokov priviedol medzi špičku českého trhu. Podieľa sa na úspešných komunikačných kampaniach, ktoré aj v tomto roku získali uznanie od porôt súťaže Zlatý středník. Takmer desať rokov viedol agentúru GCI Praha zo skupiny Grey a vyše osem rokov pôsobil v pražskej pobočke Ogilvy Public Relations na pozícii Managing Director. Svojím prístupom v úlohe Executive Director ovplyvnil aj rozvoj agentúry PR.Konektor. Prednáša v rámci odborných a univerzitných kurzov a pôsobí v porotách významných odborových súťaží.

Cenu Grand Prix Talent tohtoročného Zlatého středníka prevzal Milan Říský. Bývalý novinár, súčasný uznávaný fotograf, ale predovšetkým vedúci oddelenia PR a marketingu v Študijnej a vedeckej knižnici Plzeňského kraja borí nielen zaužívané klišé o knihovníkoch a knihomoľoch, ale najmä o tom, ktoré témy patria do komunikácie knižníc. Stojí za projektom true crime cyklu Plzeňské zločiny, ktorý pravidelne plnil študijnú halu knižnice. Známe miestne kriminálne prípady predstavovali verejnosti dvaja vyšetrovatelia a pútavým spôsobom približovali svoju každodennú prácu. Výsledkom bola nielen zaplnená knižnica, ale aj obrovský dosah na sociálnych sieťach, pokrytie najmä v regionálnych médiách a vydaná kniha true crime stories kriminalistu Františka Müllera.

Projektom roka sa stala kampaň Českej televízie k nedeľnému televíznemu prime time seriálu „Smysl pro tumor“. Seriál sprevádzala intenzívna preventívna a osveta k problematike onkologických ochorení. Zahŕňala spotové kampane neziskových organizácií, podcastovú sériu, edukačné videá, komunikáciu na sociálnych sieťach, spravodajské a redakčné vstupy i špeciálny merch.

Ocenenie Najlepšia agentúra získal už druhýkrát v rade tím Svengali Communications. Za ich prácu hovoria takmer štyri desiatky ocenení za posledné tri roky, vrátane svetového prvenstva na World Public Relations and Communication Awards aj práve aktuálne obhájený titul pre Agentúru roka. 

Cena Grand Prix Meranie efektivity bola udelená projektu „Effaclar Speed Run“ od La Roche-Posay – L'Oréal Group v spolupráci s agentúrou Good Game. V roku 2023 vydala dermokozmetická značka Effaclar nový produkt DUO + M s extrémne rýchlymi účinkami – už do 8 hodín dokáže užívateľovi viditeľne pomôcť s akné. Spolu s herným influencerom Dodom vytvorili vlastnú mapu v hre Fortnite, ktorej dominovala jeho obria hlava. Hráčom dali za úlohu Doda čo najrýchlejšie zbaviť akné. Výsledkom bolo zvýšenie predaja tohto výrobku o 485 % v porovnaní s predchádzajúcou kampaňou. Práve meranie efektivity je kľúčové pre úspešnosť všetkých projektov, preto bola táto špeciálna cena tento rok v Zlatom středníku predstavená a na údaje pri projektoch sa bude dávať čoraz väčší dôraz aj v budúcom ročníku.

Projekty zapojené do súťaže Zlatý středník hodnotilo celkovo 18 porôt zložených zo 124 profesionálov z jednotlivých oblastí, ktoré sú súčasťou odboru public relations, marketingu a audiovizuálnej tvorby.

 

PR Klub sa mení na ASCOPA

Tohtoročný ročník Zlatého středníka bol zároveň posledný, ktorý sa konal pod hlavičkou PR Klubu. Najväčšie české združenie profesionálov v oblasti komunikácie rozhodlo o rebrandingu a nanovo ponesie názov Asociace strategické komunikace a vztahů s veřejností – ASCOPA (Association of Strategic Communication and Public Affairs). Vyjadruje tým posun smerom, ktorý lepšie zodpovedá zameraniu organizácie i širokej členskej základni. S tým sa spája aj úloha, ktorú chce ASCOPA zastávať pri reprezentácii odboru PR a public affairs, jeho ďalšom rozvoji a kultivácii, a zdôrazňovaní jeho strategickej úlohy pre manažment firiem, ako aj pre vedenie verejných a neziskových organizácií.

Zmenou PR Klubu na ASCOPA zjednocujeme názov organizácie s tým, čo v skutočnosti robíme a čím sme. „Klubovost“ už nereflektovala ani naše aktivity, ani potreby odboru a našich členov. Združujeme, vzdelávame, inšpirujeme a podporujeme svojich členov. Budujeme reputáciu odboru, pomáhame zvyšovať jeho štandardy a vysvetľujeme jeho prínosy a hodnotu. Naším cieľom je ďalej posilňovať vnímanie public relations ako komplexného komunikačného odboru, ktorý je neoddeliteľnou súčasťou najvyššieho manažmentu a jeho rozhodovania,” hovorí Pavel Vlček, predseda Výkonného výboru.