Ako Česká sporiteľňa s Indexom prosperity a finančného zdravia Česka zvíťazila v Zlatom středníku?

08. 04. 2024

Česko je 13. najviac prosperujúcim štátom v EÚ. Toto je jedno z mnohých zistení Indexu prosperity a finančného zdravia, ktorého cieľom je zvýšiť povedomie o Českej sporiteľni ako o banke, ktorá „pomáha s rastom prosperity Česka“. Atraktívnym štýlom v podobe interaktívnych infografov a údajov sa podarilo vygenerovať takmer 500 médií výstupov a zasiahnuť kumulatívne 75 mil. osôb. Projekt si odniesol zlato z kategórie Finančné služby.

 

 

Česká sporiteľňa kladie vo svojej komunikácii dôraz na prosperitu a finančné zdravie a jej stratégiou bolo dať jej emotívnemu charakteru faktickú podstatu a určiť, kde sa nachádzajú silné a slabé stránky českej spoločnosti. Cieľom bolo prepojiť značku s témou prosperity Česka a Čechov, osloviť širokú verejnosť a docieliť zmeny vnímania Sporiteľne na trhu. 

 

Ako celý projekt vznikol?

Tím Českej sporiteľne preto v spolupráci s agentúrou Digital First Marketing Group a projektom 'Evropa v datech' vymyslel Index prosperity a finančného zdravia, ktorý hodnotí ČR v kontexte krajín EÚ v 10 pilieroch (ekonomika, bývanie, digitalizácia, trh práce, finančné zdravie ai.). Princípom tohto projektu je vytvorenie doteraz neexistujúceho nástroja pre dlhodobé meranie a analýzy úrovne prosperity Česka, ktorý bude zároveň rešpektovaným zdrojom údajov a tiež atraktívnym obsahom pre tradičné médiá, publikum na sociálnych sieťach i predstaviteľov verejnej správy. 

Redakčný tím, ktorí tvoria analytici Českej sporiteľne, 'Evropy v datech' a experti na komunikáciu, analyzuje 116 dátových zdrojov a hľadá údaje relevantné pre každý z pilierov. Výsledné údaje sú pravidelne aktualizované a ich vývoj je sledovateľný v čase. Tím ich vizualizuje pomocou komplexných interaktívnych infografov, ktoré uľahčujú analýzu a čitateľom orientáciu. Na základe analýzy a rozhovorov s odborníkmi píše články a tlačové správy. V každom pilieri dávajú priestor relevantným odborníkom, ktorí dopĺňajú tvrdé údaje zrozumiteľným vysvetlením príčin a vplyvov. Navyše vzniká aj podcast Prospero vedený Davidom Klimešom. Podoba stránok vychádza z vizuálnej identity oboch kľúčových partnerov, Českej sporiteľne i Európy v údajoch, ktoré sa prepisujú aj do infografík a príspevkov na sociálnych sieťach. Získané údaje sa dostávali tiež do komunikácie politikov či iných stanovísk makerov.

 

Aké boli cieľové skupiny a ich zásah?

Primárnou cieľovou skupinou je široká verejnosť vo veku 18 – 65 rokov (s dôrazom na spravodajské a ekonomické médiá) a sekundárni sú odborníci podľa zvolených tém (odborové médiá).
Zásah predstavoval 483 mediálnych výstupov za obdobie 2 - 12/2022, z toho 330 v spravodajských a ekonomických médiách, celoštátnych televíziách a rádiách (so čítanosťou viac ako 73 miliónov osôb). Dosah na sociálnych sieťach bol 1,5 mil. s 4,8 mil. zobrazení. V priemere jeden tematický pilier oslovil 6,6 mil. osôb a generoval 41 mediálnych výstupov. Podcast Prospero si pustilo vyše 50-tisíc poslucháčov. Ak ide o vnímanie Sporiteľne, v januári 2022 súhlasilo s tvrdením, že „Sporiteľňa pomáha spoločnosti lepšie hospodáriť“ 20 % verejnosti, v januári 2023 už 30 % (u ostatných bánk sa pohybuje okolo 11 %).

 

Aký bol rozpočet a ktorými nástrojmi výsledky merali?

Ročný rozpočet na celý projekt predstavoval 39 442 eúr a zahŕňal ako stavbu webového portálu, tak výdavky na prácu dátových žurnalistov a PR tímu. Celkovo 11 článkov (10 pilierov a 1 zhrnutie) publikovali na mesačnej báze, pričom tri témy navyše podporili aj usporiadaním tlačovej konferencie. Výsledky boli merané pomocou denného monitoringu médií v aplikácii Monitora (teraz Mediaboard). 

 

Koho zaujíma presnejšia metodológia, čerešnička na záver:

Projekt má jasne stanovenú metodiku. Pre každý z 10 pilierov Indexu prosperity Česka je využitých minimálne 10 indikátorov, ktoré sa k danej problematike vzťahujú. Údaje čerpajú z otvorených zdrojov, ako je Eurostat, OECD, WHO, Svetová banka alebo OSN. Každú metriku prepočítavajú podľa poradia, na ktorom sa štáty európskej dvadsaťsedmičky umiestnili a rovnakým spôsobom dochádza aj k výsledkom každého z pilierov. Každý indikátor hodnotí rovnakou váhou. Obdobným spôsobom, akým vypočítavajú výsledky každého tematického piliera, potom na konci roka prepočítavajú aj výsledný Index prosperity Česka, ktorý sa potom zakladá na bezmála stovke metrík. Projekt bude sledovať aj vývoj v čase, prebieha už 3. ročník.